اثرات مستقیم بندپایان بر سلامت انسان

  • موضوع :
  • نویسنده : مدیر وبسایت
  • در : 6:52 ب.ظ

ویژگی های بندپایان

بندپایان بی مهرگانی هستند که پاهای بند بند دارند . شاید با دقت در ساختار بدنی جانورانی مانند عنکبوت ها یا خرچنگ ها متوجه این پاهای بند بند و مفصلی آن ها شده باشید . بندپایان حدود ۷۵ درصد از تمام جانوران روی زمین را تشکیل می دهند .

تعداد گونه های بند پایان بسیار بیش تر از گونه های موجود در تمامی شاخه های دیگر است و فراوان ترین انواع بندپایان، حشرات هستند که تنوع گونه ای آن ها احتمالا به میلیون ها عدد می رسد . بدن انواع بندپایان را می توان به صورت عمودی به دو تصویر آینه ای تقسیم کرد . به این تقارن دو طرفه می گویند .

در ساختار بدنی این جانداران دستگاه گردش خون باز وجود دارد . رگ پشتی دستگاه گردش خون در بخشی از بدن حجیم شده و قلب بندپا را می سازد .

اثرات مستقیم بند پایان بر سلامت انسان:

بندپایان به طرق متعددی زندگی انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازند. اثرات مستقیم غیر حساسیتی آن‌ها شامل: ۱:خسارت‌های بافتی ناشی از نیش

۲:گزش

۳:تماس با مایعات تاول‌زا و ایجاد آلودگی‌های بافتی می‌باشد.

به‌علاوه برخی از ترکیبات سمی بندپایان باعث ایجاد ناکروز در بافت‌های انسان شده و بعضی دیگر بر روی سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد.

 اثرات مستقیم بندپایان بر سلامت انسان شامل:

۱: انتقال بیماری‌ها

۲: واکنش‌های حساسیتی ناشی از گزش

۳: نیش

۴: پوسته‌های بدن و یا ترشحات آن‌ها می‌باشد.

ازآنجایی‌که مکانیزم‌های اساسی متفاوتی باعث بروز واکنش‌های بیماری‌زای مربوط به بندپایان می‌شود لازم است دوستان(پزشکان) به این نکته توجه داشته باشند که به‌منظور خنثی‌سازی اثرات بیماری؛ واکنش‌های حاصله را به‌درستی طبقه‌بندی کنند.

اثرات مستقیم بندپایان بر سلامت انسان زنبورهای عسل یا زنبورهای وحشی می‌توانند از طریق زهر موجود در نیش خود صرف‌نظر از بروز ازدیاد حساسیت در انسان‌ها اثرات سمی به وجود آورند زهر بسیاری از زنبورهای وحشی دارای زندگی اجتماعی و زنبورهای عسل دارای موادی است که درد و حساسیت‌های خفیفی را به وجود می‌آورند نیش یا گزش بندپایان باعث ایجاد برخی از خسارت‌های بافتی و بروز التهاب می‌گردد التهاب در نتیجه حداقل سه عامل به وجود می‌آید افزایش ورود خون به ناحیه آسیب‌دیده افزایش خاصیت نفوذپذیری که به مولکول‌های بزرگ‌تر اجازه نفوذ به اندو تلیال را می‌دهد و ورود لوکوسیت ها و در اغلب موارد نوتروفیل ها و ماکروفاژها به بافت‌های آسیب‌دیده اثرات مستقیم بندپایان بر سلامت انسان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با  اثرات مستقیم بندپایان بر سلامت انسان به سایت سمپاشی نگارین تندیس  مراجعه نمایید .

💯مهم نیست اولین باشی مهمه که بهترین باشید💯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *