رهایی از شر حشره برنج

  • موضوع :
  • نویسنده : مدیر سایت
  • در : 5:28 ب.ظ

احتمالا تا الان با این حشرات ریز درون برنج مواجه شده اید. به آن ها حشره برنج یا شپشک می گویند. راه کار هایی را در این مقاله به شما معرفی می کنیم که با انجام آن ها از شر حشره برنج خلاص شوید:

نام علمی این حشره سیتوفیلوس اوریزائه است. این حشره اغلب به محصولات کشاورزی مانند برنج, گندم, غلات و … حمله می کند و از آن ها تغذیه می کند.

به طور کلی این حشرات موجب بیماری و عفونت در انسان نمی شوند. اما باعث آسیب و تخریب مواد غذایی می شوند.

حشره برنج چیست ؟

موجودات ریزی در اندازه های ۲ الی ۳ میلی متری هستند که معمولا به رنگ قهوه ای مایل به سرخ و سیاه هستند. اما لارو این آفت ها شیری رنگ است. این آفت ها می توانند پرواز کنند و در تاریکی معمولا جذب نور می شوند.

حشره برنج با حمله به غلات شکاف های ریزی در آن ها به وجود می آورند. طول عمر این حشره ها معمولا ۳۰ روز است. حشره برنج می تواند روزانه ۴ عدد تخم در مغز غلات بگذارد. این لاروها پس از گذشت ۳ روز از تخم خارج می شوند.

هر حشره برنج در طول زندگی کوتاهش می تواند بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ عدد تخم بگذارد. ابتدا لاروها شفیره می شوند و در مدت ۵ الی ۱۶ روز به یک حشره بالغ تبدیل می شوند.

راه های از بین بردن حشره برنج

هرگاه که در سطل برنج این حشره ها را یافتید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تله چسب ها

تله چسب های بسیاری در بازار موجود است که می توانید با تهیه آن ها از شر حشره ها خلاص شوید. برای این کار تله چسب ها را دور تا دور ظرف برنج بچسبانید تا در زمان فرار, حشره ها به آن بچسبند. از آنجایی که حشرات قوی ای نیستند با چسبیدن به این تله های چسبناک به زودی می میرند.

آب جوش

می توانید هر مقدار برنجی که می خواهید مصرف کنید را در ظرفی بریزید و سپس ظرف برنج را از آب جوش پر کنید. آب جوش موجب مرگ و از بین رفتن هم حشره ها و هم تخم ها می شود. و سریعا در سطح آب شناور می شوند. در نتیجه به راحتی جدا می شوند.

فریز کردن

می توانید مقدار برنجی که می خواهید مصرف کنید را در ظرفی ریخته و سپس ظرف را در فریزر بگذارید. پس از چند روز تمامی حشره ها و تخم ها از بین میز روند.

استفاده از برگ بو یا چریش

می توانید با قرار دادن برگ بو یا برگ چریش در ظرف برنج, حشرات را دور کنید.

استفاده از میخک

می توانید با استفاده از میخک این حشرات را دور کنید. کمی میخک را درون ظرف برنج بگذارید تا موجب از بین رفتن حشرات شود, برگ بو از ورود آن ها نیز جلوگیری می کند. همچنین می توانید کمی از این برگ را در آشپزخانه نگه دارید تا باعث فرار حشره ها از برنج شود.

استفاده از جعبه کبریت

به کمک جعبه کبریت می توانید حشره ها را فراری دهید. حشره ها از گوگرد بیزار هستند.

گذاشتن برنج در آفتاب

می توانید ظرف برنج را بر روی یک پارچه در زیر نور آفتاب خالی کنید تا به کمک نور آفتاب باعث از بین رفتن حشره ها شوید. این حشرات از نور آفتاب بیزار هستند و تمایل دارند در محیط های تاریک و مرطوب باشند.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

می توانید با تهیه قرص های سیر و یا قرص ضد بید از داروخانه ها و یا عطاری ها, به از بین بردن این حشرات اقدام کنید.

عوض کردن گونی برنج

اصولا این حشرات بر روی گونی برنج تخم گذاری می کند. بنابراین پس از استفاده از راه کار های ذکرشده, برنج ها را دوباره در گونی قبلی نریزید.

استفاده از سایر روش ها

می توانید برای دفع حشره برنج از زردچوبه, سنگ نمک, زنجبیل و یا سیر نیزاستفاده کنید.

 

توجه: به هیچ وجه برای دفع این حشرات از قرص برنج استفاده نکنید. این قرص بسیار سمی و کشنده است و قابلیت تصعید شدن دارد.

 

مطالب مفید خواندنی: بهترین شرکت سمپاشی حشرات موذی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *