غلظت مناسب برای مواد ضدعفونی کننده

  • موضوع :
  • نویسنده : مدیر سایت
  • در : 5:28 ب.ظ

با توجه به شیوع اپیدمی کووید-۱۹ در سرتاسر دنیا و افزایش استفاده از مواد ضدعفونی کننده, لازم دانستیم تا اطلاعاتی درباره غلظت مناسب برای مواد ضدعفونی کننده خدمت شما ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

با آغاز همه گیری ویروس کرونا در دنیا, ضدعفونی کردن به یکی از مسائل مهم در زندگی تک تک افراد جهان تبدیل شده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه اکید به رعایت بهداشت و استفاده از مواد ضدعفونی کننده می کند.

الکل اتانول و محلول های دارای کلر فعال, دو ماده ای هستند که برای ضدعفونی کردن وسائل از طرف سازمان بهداشت جهانی توصیه شده اند.

سوال مهمی که پیش می آید ان است که غلظت مناسب برای استفاده از مواد ضدعفونی کننده چقدر است؟

مواد ضدعفونی کننده بر پایه کلر

طبق آزمایشات انجام شده بر روی محلول های سفید کننده خانگی, این محلول ها همگی نوعی ترکیب شیمیایی هستند که خاصیت ضدعفونی و ضد میکروبی دارند.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی, غلظت مناسب استفاده از این مواد برای ضدعفونی کردن سطوح ۰٫۵% و برای ضدعفونی کردن دست ها ۰٫۰۵% است.

توجه داشته باشید که اغلب سفید کننده های خانگی موجود در بازار, غلظتی معادل با ۵% دارند.

بنابرابن برای ضدعفونی کردن سطوح, یک فنجان محلول سفید کننده را با ۹ فنجان آب رقیق می کنید. و برای استفاده دست ها, کافی است که یک فنجان از این محلول رقیق شده برای سطوح را به ۹ فنجان آب دیگر رقیق کنید.

استفاده از این محلول به مرور به پوست آسیب می زند. بهتر است استفاده از آن در اولویت مصرف پوستی قرار نداشته باشد.

میزان غلظت الکل ضدعفونی کننده چقدر باید باش؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری ایالات متحده, میزان الکلی که به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود, باید حاوی ۷۰ الی ۹۵ درصد اتانول باشد.

در نتیجه الکلی که بریا مصارف ضدعفونی تهیه می کنید را باید همانند مایع سفید کننده خانگی رقیق کنید. بنابراین می توانید سه فنجان از الکل را با یک فنجان آب رقیق کنید و سپس به دست هایتان اسپری کنید.

روش تشخیص الکل تقلبی

متاسفانه با افزایش تقاضای استفاده از الکل, برخی سودجویان دست به تقلب زده و الکل های تقلبی به دست مردم می دهند. برای آن که بتوانید الکل خالص را از الکل تقلبی تشخیص بدهید, مقداری از آن را درون ظرفی بریزید و با یک کبریت آتش بزنید.

الکل خالص با شعله ملایم آبی رنگی می سوزد. در غیر این صورت الکل حاوی متانول و یا ناخالصی های دیگر است.

هرگز از الکل تقلبی استفاده نکنید زیرا عواقب جبران ناپذیری دارد.

دقت کنید که بو کردن الکل به هیچ وجه روش مناسبی برای تشخیص الکل هالص از تقلبی نمی باشد.

متانول یا الکل صنعتی به هیچ وجه نمی تواند جایگزینی برای الکل اتانول باشد. متانول سمی است و استفاده از آن خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد. در صورت استفاده از متانول ممکن است فرد دچار مسمویت شود و یا بینایی خود را از دست بدهد.

هنگام تهیه الکل حتما و حتما به برچسب پروانه بهداشت و وجود علامت استاندارد توجه نمایید.

معایب استفاده از الکل

تماس مدام الکل با پوست باعث خشکی پوست می شود. بهتر است از محصولات ضدعفونی کننده حاوی گلیسرین یا روغن های ارگانیک گیاهی, مانند ژل ها استفاده کنید. به دلیل وجود گلیسرین یا روغن های طبیعی در این ژل ها, پوست دچار خشکی نمی شود و آسیب نمی بیند.

آیا از محصولات غیرالکلی نیز می توان به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد؟

اخیرا برخی شرکت ها و موسسات توانسته اند مواد ضدعفونی کننده غیر الکلی تولید کنند که تووسط سازمان بهداشت جهانی نیز تایید شده است.

استفاده از این مواد می تواند به مراتب بهتر از استفاده مداوم از الکل اتانول باشد.

آنتی ‌باکتریال‌ ها همه ‌چیز را نمی‌کشند!

بهترین مواد قابل استفاده برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده از موادی است که خاصیت ضد ویروسی دارند. موادی که نوشته ای حاوی کلمه “آنتی باکتریال” بر روی ظرف خود دارند.

آنتی باکتریال به معنی ضدباکتری است. از آن جایی که ساختار باکتری ها ساده تر از ویروس ها است, هر چیز که باعث ازبین رفتن باکتری ها شود لزوما ویروس ها را نخواهد کشت.

بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی, تفاوتی در ضدعفونی کردن دست ها با آب و صابون ساده با صابون انتی باکتریال وجود ندارد.

آنتی سپتیک چیست؟

واژه “آنتی سپتیک” اگر بر روی محصولی وجود داشته باشد به معنی آن است که آن محصول خاصیت ضدعفونی کردن در برابر ویروس ها, انگا ها و قارچ ها را دارد.

بنابراین اگر دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشد بهترین گزینه برای مقابله در برابر ویروس کرونا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *