آشنایی با انواع ملخ ها

  • موضوع :
  • نویسنده : مدیر سایت
  • در : 3:16 ب.ظ

ملخ یکی از انواع حشرات است. این حشره به کمک پاهای قدرتمند خود, می تواند بپرد. در این مقاله می خواهیم با انواع ملخ ها آشنا شویم. در ادامه همراه ما باشید:

زیستگاه ملخ

اغلب این حشرات در سرتاسر دنیا, در مزارع و علفزارها و چراگاه هایی که کنار جاده ها قرار دارند زندگی می کنند. ملخ ها از محصولات کشاورزی و گیاهان برگ دار تغذیه می کنند.

مکانیزم دفاعی ملخ

همه حشراتی که بالدار هستند برای فرار کردن از خطراتی که آن ها را تهدید می کند, پرواز می کنند. اما ملخ ها معمولا پرواز نمی کنند و اغلب جهش می کنند. این حشره قادر است بیش از ۱ متر نیز جهش کند.

این حشره دارای آرواره های بسیار قوی ای است و معمولا از برگ گیاهان تغذیه می کنند.

اغلب, ملخ ها بر روی زمین هستند و جهش می کنند, اما قادر هستند که بعد از یک جهش قدرتمند پرواز کنند. ملخ دارای ۴ بال ضخیم و قدرتمند در قسمت جلو و ۲ بال ضعیف و شفاف در قسمت عقب دارد, به طوری که هنگام بال زدن شبیه به یک بادبزن می شود.

انواع ملخ

ملخ ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

ملخ جهنده چمنزار

این حشرات پاهای عقب بزرگ و قوی ای دارند که به کمک آن می توانند جهش کنند. این دسته بر خلاف باقی ملخ ها قادر به پرواز نیستند, به دلیل آن که بال های مناسبی برای پرواز ندارند. این نوع حشره اواخر پاییز می میرد و تخم های آن قادرند در فصل زمستان زنده بمانند تا در فصل بهار نسل جدیدی از ملخ های جهنده چمنزار به طبیعت وارد شوند.

ملخ صحرایی‏

این گونه نسبت به سایر دسته ها, جثه بزرگ تری دارد که طول آن بین ۴۵ الی ۵۵ میلی متر است. به لحاظ ظاهری, دارای لکه های بر روی بدن است که پس از جفت گیری به رنگ زرد روشن تغییر می کند و دارای بال های شفافی است.

این گونه از ملخ ها از سمت کشور های آفریقایی وارد آسیا شده و پس از عبور از عربستان وارد خلیج فارس و نواحی جنوبی ایران می شوند که به آن ها ملخ های دریایی نیز می گویند. سپس وارد مزارع نواحی جنوبی می شوند و مزارع کشاورزان عزیز را با تهدید مواجه می کنند.

اما چون این گونه اصالتا برای مناطق بیابانی آفریقا است, به آن ها ملخ صحرایی نیز می گویند.

این گونه به صورت دسته جمعی به مزارع هجوم می برند و هنگام مهاجرت از تمامی گیاهان و حتی پوست درختان نیز تغذیه می کنند و هنگام حمله, تمامی پوشش گیاهی موجود در مسیرشان را از بین می برند.

ملخ مراکشی

یکی از زیان بار ترین گونه های ملخ ها در سرتاسر دنیا است. وجود این گونه در مناطق خشک و نیمه خشک گزارش شده است و به ملخ مراکشی معروف است.

رنگ بدن این گونه خاکی مایل به زرد است و دارای لکه های خاکستری است. بال هایشان شفاف و پاهایشان خاکی رنگ است.

ملخ ایتالیایی

این گونه از ملخ ها اغلب در کشورهای اروپایی و آفریقای شمالی و همچنین خاورمیانه یافت می شود. این دسته برخلاف ملخ صحرایی و مراکشی, در مسافت های کوتاه مهاجرت می کنند.

می توان گفت که این گونه تقریبا در تمامی مناطقی که ملخ مراکشی وجود دارد, حضور دارد.

سایر گونه ها

گونه هایی به نام ملخ آسیایی مهاجر و ملخ کرواسی نیز وجود دارند که قادر به مهاجرت و حمله کردن نیستند.

آفت شدن ملخ ها

گاهی ملخ ها برای مزارع آفت می شوند و سبب به وجود آمدن ضرر و زیان های فراوان می شوند, که این زمانی اتفاق می افتد که به صورت دسته ای به مزرعه یا مکانی طغیان می کنند.

این اتفاق زمانی می افتد که پس از یک دوره خشکسالی, بارندگی اتفاق بیفتد.

 

مطالب مفید خواندنی: سمپاشی ساختمان در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *